Zelfcompassie in je leven

Zelfcompassie

Vorige week was ik in een museum en de museumjaarkaart vergeten. Dom, zat in de andere tas, hoe kon ik dat vergeten! Mijn goede humeur ging naar beneden omdat ik dus een duur ticket moest kopen. Ik voelde hoofdpijn opkomen en mijn schouders optrekken. Mijn partner zei “het is niet erg, dat kan iedereen gebeuren, wij betalen het samen” . Door zijn opmerking viel het kwartje: Ik kan ook aardig zijn voor mezelf , het overkomt iedereen wel eens dat je iets vergeet. Ik kon me weer ontspannen en genieten van de mooie schilderijen.

Zelfcompassie is op een vriendelijke manier omgaan met jezelf in moeilijke situaties. Net zoals je zou omgaan met een vriend(in) in een soortgelijke situatie waarbij je ondersteuning zou geven, begrip tonen en vragen wat zij/hij nodig heeft. Veel vaker zijn we kritisch naar onszelf toe. We geven onszelf de schuld, we hadden het beter moeten weten. Het gevolg kan zijn stress, verkramping, hoofdpijn, piekeren. Maar dit kan anders! Vriendelijk zijn voor jezelf kun je leren, oefenen. Als je zelfcompassie ontwikkelt betekent dat niet dat leed verdwijnt, maar door vriendelijk te zijn voor jezelf kun je wel makkelijker met lastige situaties omgaan. Zelfcompassie is een krachtige manier om jezelf te ondersteunen.  Het geeft veerkracht, het staat ons toe onze tekortkomingen toe te geven, onszelf te vergeven en te inspireren met vriendelijkheid.  Een gevolg hiervan is dat je vaak met meer compassie de ander benadert.

Wetenschappelijk onderzoek:  Kristin Neff (interview met Kristin Neff) en David Dewulf, beide pioniers op het gebied van Mindful (Based) Self Compassion  en werkzaam als professor en arts aan universiteiten in Amerika en Engeland. Zij doen blijvend onderzoek naar het effect van Zelfcompassie. Zo blijkt dat mensen die zelf-compassie ontwikkelen, betere relaties hebben, meer verbondenheid voelen, een gezondere leefstijl hebben, het geluksgevoel stabieler is, meer veerkracht en minder stress hebben. Te mooi om waar te zijn? Nee, het vraagt wel om tijd en toewijding naar jezelf om zelf-compassie te ontwikkelen. Het ontwikkelen van Zelfcompassie heeft een aantal kernpunten die in de training verder uitgelegd en geoefend worden.

Opmerkzaam zijn in het moment (mindfulness). Je bent met je aandacht bij wat je doet, voelt en denkt. Je geeft ruimte en erkenning aan gevoelens, gedachten en fysieke reacties. Dit is een belangrijk onderdeel bij het ontwikkelen van zelfcompassie.

Gedeelde menselijkheid.  De gedachte dat je niet alleen bent. Iedereen maakt fouten, heeft twijfel, schaamte in sommige situaties.. Dit is wat ons mens maakt. In plaats van jezelf terug te trekken of jezelf de schuld te geven kan de gedachte van gedeelde menselijkheid je ruimte geven, het kan pijn verzachten.

Vriendelijkheid voor jezelf. Vriendelijk reageren naar jezelf in plaats van jezelf te bekritiseren. Van innerlijke criticus naar innerlijke helper.

Datum: Workshop Zelfcompassie  

Om kennis te maken met zelfcompassie en om te ervaren of je dit meer wilt ontwikkelen geef ik een kennismakings-workshop op

zaterdagmiddag 26 januari van 14.00 tot 15.30  aan de Walmolenerf 36 in Gouda.

Kosten € 15,-, bij deelname aan de training wordt dit bedrag in mindering gebracht. Opgave wordt geadviseerd i.v.m. kleine groepjes, max. 6 personen.

DATA: Training Zelfcompassie start in februari en omvat:

  •     een (telefonisch) kennismakingsgesprek of het volgen van de        workshop
  •     9 bijeenkomsten van 2.5 uur, inclusief een stiltebijeenkomst
  •     werkboek, handouts  en audiomateriaal

Deze training kan een mooi vervolg zijn na een mindfulnesstraining. Het is echter geen voorwaarde. Ieder die zich aangesproken voelt om zelf-compassie te ontwikkelen is welkom.

Data            Woensdag 6, 13, 20 feb., 6, 13 en 20 maart en 3, 10, 17 april.

Tijd             19.30 uur- 22.00 uur

Prijs            € 390,-  Als je de workshop hebt gevolgd krijg je  €15,- korting

Waar           Burgemeester Martensingel 15, in haptotherapie ruimte van Christine Bak, Tweede verdieping

Let op, ingang Dutoitstraat, groene toegangshek is open.  Ik haal je 5 minuten voor aanvang op bij de deur,

Thema’s per bijeenkomst

Bijeenkomst 1 Zelf-compassie en je zorgsysteem

Bijeenkomst 2 Compassie als levensvriend

Bijeenkomst 3 Compassievolle metgezel

Bijeenkomst 4 Innerlijk criticus en je compassievolle stem

Bijeenkomst 5 Diep en voluit leven, de zon van compassie

Bijeenkomst 6 Stilte-bijeenkomst

Bijeenkomst 7 Het kompas van je hart, moeilijke emoties onder ogen zien

Bijeenkomst 8 Je verhaal je liefde geven

Bijeenkomst 9 Je leven omarmen, je liefde en compassie in de wereld brengen.